Дрібні дорожньо-транспортна пригода (ДТП)
Дрібні дорожні аварії в місті трапляються часто. В результаті – розбита фара, пом’яте крило, тріснув пластмасовий бампер. Збитки відшкодують, якщо автомобіль застрахований. А якщо ні?
У переважній більшості випадків винуватець аварії не заперечує негайно заплатити за шкоду, а потерпілий готовий прийняти грошову компенсацію. Але в яку суму оцінити ушкодження?
Розмір відшкодування залежить від безлічі факторів:
- віку автомобіля,
- способу ремонту (заміна або відновлення деталі),
- вартості робіт в автосервісі (“фірмовий”, природно, дорожче “гаражного”),
- ймовірності виявлення прихованих дефектів і т. д.
Повністю врахувати всі обставини і кваліфіковано скласти калькуляцію здатний тільки експерт-оцінювач після докладного дослідження машини. Однак частіше обходяться своїми силами, змирившись з неминучими помилками в розрахунках.
Пошкодження авто
Спочатку, протерши або вимивши потерпілий елемент, доцільно уважно оглянути автомобіль всередині і зовні. Краще робити це в добре освітленому місці, дивлячись на поверхні кузова під різними кутами. Мета перевірки – визначити обсяг і характер пошкоджень і переконатися, що:
- зазори по периметру дверей, капота і багажника не змінилися, на даху не з’явилися складки (вм’ятини), на вклеєних стеклах – тріщини;
- як і раніше, відкриваються двері, піднімаються і опускаються їх скла;
- в моторному відсіку та багажнику збереглася геометрія силових елементів (лонжеронів) і цілі агрегати,
розташовані в безпосередній близькості від пошкоджених зовнішніх деталей; - колеса не змінили свого положення щодо кузова, їх диски і ободи, а також інші вузли підвіски і рульового управління (важелі, тяги) не деформовані.
Якщо виявлені ознаки серйозних пошкоджень, розумно звернутися за допомогою до фахівців. Інакше різниця між самостійно визначеної вартістю ремонту і реальною може бути дуже велика.
Якщо наслідки аварії незначні і вирішено “розійтися миром”.
У першій наведені середні роздрібні ціни великих магазинів на деталі машин, найбільш часто страждають в міській штовханині. У другій – вартість їх заміни, рихтувальних (“бляшанки”) і малярних робіт.
Пошкодження кузова
Ремонт елементів кузова обійдеться дорожче їх заміни, а значить, він не виправданий, якщо:
- деформований каркас деталі, порушена його геометрія;
- порваний метал (є наскрізні пошкодження);
- пошкоджено недоступне для ремонту місце (наприклад, підібратися до нього заважає внутрішній підсилювач), дуже складно відновити первинну форму деталі або вона деформована на великій площі в важкодоступному місці;
- зам’яті або заломлені розвальцьовані кути або ділянки – щоб виправити дефект, доводиться развальцовивается по периметру весь автомобіль.
Відшкодування збитку
Нарешті, корисно скласти угоду про відшкодування збитку (див. Зразок). Його можна написати від руки і на звичайному аркуші паперу. Юристи називають таку форму документа “простій письмовій”.
До речі, поширена думка про необов’язковість виклику поліції на місце дрібної аварії – невірно:
- По-перше, Правила дорожнього руху однозначно вимагають зафіксувати факт дорожньо-транспортної пригоди в поліції.
- По-друге, довідка з “органів” може служити додатковим доказом в суді, якщо винуватець події обіцяв розрахуватися пізніше, підписав угоду з відстрочкою платежу, а потім передумав. Крім того, вона полегшить пояснення з інспектором дорожньо-патрульної служби, що зацікавився ушкодженнями ще не відремонтованого автомобіля.
Адвокатське бюро «Соболь і партнери»