Помощь при принятии наследства

Юридична допомога при прийнятті спадщини

Ведення спадкових справ відноситься до компетенції нотаріуса. На практиці це тривалий і, часом, дуже складний процес.

Законодавець, звичайно, намагається спростити формальну сторону цього питання. Останні законодавчі зміни надали в розпорядження нотаріусів деякі інструменти, здатні допомогти зі збором необхідних документів. Вони отримали доступ до міжвідомчого взаємодії.

Допомога при прийнятті спадщини

Через податкові органи нотаріус отримує інформацію про рахунках спадкодавця, і спадкоємцю не доведеться самому бігати по банках і розшукувати їх. Шляхом звернення до органів Пенсійного фонду нотаріус запросить відомості про наявність пенсії і накопичень, що також спростить процедуру їх успадкування.

Але, багато питань спадкоємцю потрібно вирішувати самостійно або звертатися за юридичною допомогою до юристів-професіоналів.

Оформлення спадщини починається з його відкриття за фактом смерті громадянина. За ПІБ померлого, датою його народження і датою смерті перевіряється наявність відкритого спадкової справи (на офіційному сайті Федеральної нотаріальної палати). Основні питання спадкоємець може задати нотаріуса, який веде цю справу. Якщо справа ще не заведено, спадкоємець звертається до нотаріуса і відкриває його.

Після відвідин нотаріуса і отримання первинної інформації спадкоємець може зайнятися оформленням спадщини самостійно, а може доручити всі юридичні формальності юристів, що спеціалізуються в області спадкового права.

Які ж складності підстерігають спадкоємця на шляху оформлення спадщини?

Дуже часто громадяни плутають термін для звернення за спадщиною і термін, коли вони можуть отримати свідоцтво про право на спадщину. Спадщина потрібно прийняти до того як пройде шість місяців від дати смерті. В цей же термін заявляють про відмову прийняти спадщину.

Приймають спадок, подавши заяву або зробивши дії по фактичному його прийняття.
Які дії будуть свідчити про прийняття спадщини? Спадкоємець міг проживати разом зі спадкодавцем чи вселитися в квартиру, яку він успадковує; зробити в квартирі або будинку ремонт; оплачувати комунальні послуги і майнові податки та ін. Всі ці дії в обов’язковому порядку повинні підтверджуватися документами (довідками, квитанціями, договорами). Нотаріус може прийняти подані документи, а може і відмовити. В такому випадку, отримавши офіційну відмову, в якому вказана його причина, спадкоємець може звернутися до суду самостійно або через свого адвоката.

У суді разом з встановленням факту прийняття спадщини можна просити визнати право власності на успадковане майно. Яку стратегію вибрати в кожній конкретній справі підкаже адвокат.

При зверненні до нотаріуса спадкоємець може дізнатися неприємний для нього факт наявності заповіту на користь інших осіб, в тому числі на користь релігійних організацій, благодійних фондів тощо Можна прийняти цей факт. Але, якщо є сумніви в справжності підпису заповідача, в нездатності його тверезо мислити або в наданні на нього тиску, то, після консультації з адвокатом, можна оскаржити такий заповіт в суді. Це складно, але можливо.

Видача свідоцтва про право на спадщину

Видача свідоцтва про право на спадщину проводиться по закінченні шести місяців з дня смерті спадкодавця. Цей шестимісячний термін необхідний для виявлення спадкоємців. Термін може продовжуватися. Наприклад, якщо право успадковувати виникає при відмові або усунення від спадкування спадкоємців попередньої черги.

Щоб отримати свідоцтво про спадщину спадкоємець подає нотаріусу ряд документів: свідоцтво про смерть спадкодавця, документ про місце проживання спадкодавця, документи про спорідненість і правовстановлюючі документи на спадок. Нотаріусу можуть знадобитися додаткові документи. Зібрати їх швидко і в повному обсязі не завжди просто. Іноді необхідні документи можуть містити помилки в ПІБ або в датах. Документи губляться, псуються. Тут також може знадобитися допомога адвоката для встановлення юридичних фактів в суді.

Буває, громадяни через зайнятість на роботі не можуть збирати документи самі, бігаючи по інстанціях, чекаючи в чергах і спілкуючись з різними інстанціями. З цією метою можна оформити довіреність, доручивши це «задоволення» грамотного фахівця. Отримавши необхідний документ в потрібній інстанції, він зможе перевірити його за формою і за змістом, а при необхідності виправити помилки на місці.
Прийняти працю з оформлення спадщини на себе або передоручити його юристам? Кожен вирішує це питання сам.

Адвокатське бюро «Соболь і партнери»